Umiddelbart kan det lyde som en selvmodsigelse at skulle have en ordblind til at stå for at lave bogføring i ens forretning, for man tænker med det samme, at det er vedkommende ikke kvalificeret til.

Og vores argument skal ikke lyde på, at bare fordi man er ordblind, så kan man jo stadig forstå tal, for vi talte ikke om, at vedkommende er talblind, hvilket også er en ting, men når man arbejder med bogføring, er det virkelig også vigtigt at kunne have forstand på at læse teksterne.

I andre sammenhænge gør det jo ikke det værste, hvis man læser nogle instrukser lidt forkerte, og i andre tilfælde kan man måske sjusse sig frem via de praktiske hænder til at se, hvordan tingene virker.

Men med bogføring skal man også lave et regnskab, som skal kunne læses og forstås af andre, og et godkendt regnskab afhænger ofte af, om selskabet får lov til at overleve – og så ser det sjusket ud, hvis der er for mange stavefejl og rettelser i et regnskab.

Vil det så derfor bare være ekstra meget arbejde at udføre, hvis man også skal have en person til at læse korrektur på en anden persons bogføring?

Følg i vores argument for, hvorfor en ordblind person formentlig kan være den bedste investering, du har gjort dig længe.

Du søger måske en til at lave bogføring i Silkeborg, hvor du har dit firma, og en ordblind melder sig på banen. Vedkommende har uddannelsen bag sig og også en smule erhvervserfaring.

Med det samme tør vi godt satse på, at denne person er virkelig opsat på at vise, at vedkommende kan være (mindst) lige så god som alle de andre og tjekker tingene efter i sømmene, hvor de vanlige måske tager det hele på rutinen og automatikken, hvilket kan være (mindst) lige så farligt at have.

Så skal der måske rettes lidt til efterfølgende i regnskabet, men det vil sagtens kunne svare sig i længden.